Case: Från spill till möjligheter – kreativ workshop för hållbara lösningar med Podcomp
I samarbete med Podcomp och IUC Norr bjöd vi in kreatörer och kulturskapare till en digital workshop med utmaningen: Vad kan vi göra med spill i form av glasfiber och fiberkomposit från Podcomp?
Vad kan vi göra med spill i form av glasfiber och fiberkomposit från Podcomp?
Podcomp, ett företag som bygger badrum i funktionella material – polymera fiberkompositer – har som mål att ligga i framkant inom både teknik och hållbarhet. Företaget producerar våtrumsprodukter som är ångtäta och långlivade, ibland upp till 100 år. Fiberkompositer är starka och hållbara, men som med många avancerade material, ligger återvinning ofta långt fram i tiden. Samtidigt skapar produktionen av dessa material spill, vilket är något Podcomp aktivt söker lösningar på. Genom att samla kreatörer och kulturskapare kunde vi gemensamt utforska nya användningsområden och innovativa lösningar för detta spill.
– I vårt arbete med att minska företagets miljöpåverkan är minskade avfallsmängder en viktig del. Vi vill inte skicka nyproducerade sandwichpaneler, i form av utkapade dörröppningar, så kallade ”dörrblad” 2×1 m från varje badrum vi producerar, till deponi. Vi har jobbat med att ta fram nya produkter från detta material med studenter och i projekt och några bra idéer finns men ingen som utvecklats till en produkt som vi massproducerar. Vi såg en möjlighet att få ännu fler och bättre idéer genom samarbetet med kreatörer, säger Birgitha Nyström, hållbarhetsansvarig Podcomp.
Workshopen leddes av Lisa Kejving, affärsutvecklare på Go Business och med hjälp av IUC Norrs verktyg Business Lab, där syftet var att med hjälp av kreatörer och kulturskapare hitta innovativa idéer och kreativa lösningar för att ta tillvara på spill och bli mer cirkulära.
– Jag hoppades på en dag full av kreativitet och nya idéer – och det fick vi verkligen! Det var riktigt inspirerande att se hur industrin och kreatörer kunde mötas och lära av varandra. Podcomp blev peppade av kreatörernas nya perspektiv, och för kreatörerna var det lärorikt att få dyka in i industrivärlden. Det bästa? Att se hur mycket Podcomp värdesatte kreatörernas idéer – det gav verkligen en boost åt alla som var med!, säger Lisa Kejving, affärsutvecklare på Go Business.
– Det är fantastiskt och lärorikt att testa verktygen skarpt, vi upplever att det var väldigt roligt och givande för alla parter, säger Maria Enholm, VD på IUC Norr.
En av deltagarna, Shirly Holmberg från Björnfabriken fick i uppdrag att tänka utanför boxen och utforska nya användningsområden för spillmaterial.
– Som arkitekt finns det en vana att arbeta med och föreskriva olika material, allt från fasader, utemiljöer och fasta inredningar. Att börja lära sig tänka ”vad händer sen” är ju egentligen något alla borde fundera kring, särskilt när det handlar om något som vi alla har runt omkring oss eller nyttjar dagligen. Personligen har det varit både utmanande och lärorikt att fundera kring just fiberkomposit – något som återfinns frekvent i byggsektorn på olika sätt. Att lära sig mer om materialet, dess sammansättning och kvalitéer. Dess utmaningar och, inte minst, möjligheten att ta något som finns och lägga det där något fattas, säger Shirly Holmberg, Björnfabriken.
Under workshopen utforskades olika sätt att återanvända spillmaterialet, från produkter för offentlig miljö till möjliga lösningar för den personliga och professionella marknaden. Workshoppen resulterade i en mängd spännande idéer och koncept för hur Podcomp kan arbeta vidare med att minimera sitt spill och utnyttja de resurser som redan finns i produktionen.
– Det var många goda idéer som tog form under workshopen. Men en av dem som jag fastnade extra för var fortsättningsarbetet med skoteröverfarter, broar och spänger. Podcomp hade testat bygga en bro tidigare och jag tyckte att idén var genial. Materialet är formstyvt, väger lite, står emot fukt naturligt och har ett minimalt underhållsbehov. Det man behövde fundera kring är hur man enkelt gör det halkfritt och tillgänglighetsanpassat, vilket vi också hade goda idéer kring, berättar Shirly Holmberg, Björnfabriken.
För de deltagande kreatörerna och kulturskaparna har det varit en möjlighet att arbeta i nya sammanhang och med nya material, vilket har lett till nya kreativa infallsvinklar och samarbeten. Genom att arbeta med industriella processer har de fått en djupare förståelse för hållbarhet och materialhantering, och kan nu applicera denna kunskap på andra kreativa projekt.
– Kreatörer kan öppna dörrar till helt nya användningsområden, marknader och sätt att tänka. De är experter på att jobba kreativt, hantera osäkerhet och komma på innovativa koncept. Eftersom de ofta rör sig i andra miljöer och branscher än industrin, kan de se möjligheter som kanske aldrig annars skulle dyka upp. Och det handlar inte bara om nya idéer – samarbeten mellan industrin och kreatörer och kulturskapare kan också leda till långsiktiga innovationer och smartare sätt att arbeta tillsammans, säger Lisa Keijving, affärsutvecklare Go Business.