Case: Toner av industribuller och fröbomber av Polarbröds spill
Polarbröd kom till oss med en utmaning: Vad kan vi göra kring spillbröd och rester från våra bagerier? Allt från fröbomber till nya digitala produkter, visade det sig!
Vad kan vi göra kring spillbröd och rester från våra bagerier?
Familjeföretaget Polarbröd har funnits i fem generationer och siktar på att finnas minst lika länge till – därför arbetar de för att utmana och ställa om för att lämna ett så litet avtryck på planeten som möjligt.
– Vårt långsiktiga mål är att vi ska vara helt cirkulära 2032. I det ingår både att minska spill i våra bagerier och att se till att det spill som ändå uppstår används till något som skapar värde. Vi ser fram emot att samarbeta med kreativa och innovativa individer för att tänka utanför boxen och upptäcka nya hållbara lösningar, säger Sandra Widmark, tf kvalitets- och utvecklingschef Polarbröd.
Tänk nytt tillsammans!
Tillsammans med Stina Haglund, en erfaren facilitator inom cross innovation, bjöd vi på Go Business in kreatörer och kulturskapare från olika delar av de kulturella och kreativa sektorerna för att tillsammans generera idéer och utforska möjliga kreativa lösningar under två digitala workshops vintern 2024.
🌿 2 workshoppar för idégenerering
🌿 15 kreatörer, med gedigna kunskaper inom allt från mathantverk och besöksnäring till design, arkitektur, tonsättning, ljudproduktion, konst och konsthantverk.
🌿 1 utmaning: vad kan vi göra med vidbränt bröd, degrester, doftmjöl, emballage, gamla hårnät och använda engångsrockar?
🌿 Helt digitala processer, där Go Business roll var att använda våra gedigna erfarenheter av digitala samarbeten för att skapa trygga rum för idéarbetet och göra plats för alla olika perspektiv.
🌿Idéerna och lösningarna? Allt från nya ätbara produkter till affärsidéer av industribuller, fröbomber, nya idéer för energiåtervinning, festivaler, konstverk och pop-up-butiker.
Bearbeta och förfina idéerna!
I nästa steg bjöd Go Business in kreatörerna och kulturskaparna till en workshop för att vidareutveckla idéerna i samarbete med varandra. Vilka är favoritidéerna och hur kan de ta ägandeskap över att driva dem vidare? Digitalt fick de tillsammans konkretisera kärnan i sina favoritidéer, identifiera värdena och möjligheterna med dem, utforska intressenterna och staka ut möjliga nästa steg.
💡 10 kreatörer deltog
💡 2 digitala workshoptimmar
💡 3 idéer vidareutvecklades; nya affärsidéer börjar ta form.
Stöd via CHARM
Kreatörerna har nu fullt ägandeskap över sina idéer och kan vidareutveckla dem i samarbete med varandra och andra aktörer.
Matnära idéer har de också möjlighet att vidareutveckla inom Polarbröds initiativ CHARM, Centrum för Hållbar Attraktiv Resilient Mat- och dryckesproduktion, som Polarbrödsgruppen startade år 2021. Under våren 2024 inledde CHARM tillsammans med Sparbanken Nord, Älvsbyns kommun, Region Norrbotten, Anna Borgeryds stiftelse och EU arbetet att skapa ett fysiskt foodlab i Älvsbyn, kallat CHARM-fabriken. Inom ramen för CHARM-fabriken kommer kreatörerna kunna delta i workshops för att få inspiration och ta fram nya idéer kring framtidens hållbara mat.
”Som kreatör måste man vara rädd om sin kreativitet”
”Jag tycker att det har varit intressant att försöka komma med idéer utifrån ett kulturellt perspektiv. Idéarbete är ju i sig väldigt intressent, att vara kreativ är intressant, och som kreatör måste man vara rädd om sin kreativitet. Därför är det värdefullt att Go Business hållit ihop arbetet och skapat ramar, och tvingat oss som grupp att koka ner alla möjligheter till konkreta idéer – att vi kunde komma dit tycker jag var det mest intressanta!”
– Lena Edselius, workshopledare, konstnär och utbildad illustratör, med bas i Kalix, som deltagit under hela processen.
”Cross innovation är framtiden”
”Det som lockade var först och främst att få vara en del av en gemenskap där man kan kombinera olika individers kunskaper och erfarenheter, tillsammans med industri. En spännande kombination! Cross innovation är så flott! Jag tror att det är framtidens sätt att företagsutveckla. Vi som jobbade tillsammans kunde snabbt se en möjlig affärsidé som vi vidareutvecklade under workshopparna och som vi nu funderar på om/hur vi kan ta vidare.”
– Petra Karp Gidlöf, entreprenör och UX-designer, som deltagit under hela processen.
Vill du vara med?
Utmana dig med Go Business Mindset
Är du som kreatörer eller kulturskapare nyfiken på att tänka nytt och utforska din kreativitet inom en ny arena? Eller är du verksam inom industri eller teknik och vill utmanas, få nya perspektiv och samarbeta med lokala kulturskapare och kreatörer?